Meer tijd voor de cliënt

Van digistarter naar digivaardig. Carintreggeland wil graag de digitale vaardigheden van medewerkers vergroten. Met als doel het werk makkelijker maken én meer tijd voor de cliënt.

Achttien digicoaches helpen met vragen als ‘hoe werkt mijn iPad’ en ‘hoe kan ik bestanden uploaden’. De werkefficiëntie en de zorgkwaliteit verbeteren namelijk als medewerkers digitaal vaardig zijn, legt projectleider Rianne Teunis uit. “We kunnen zorgtechnologie beter en sneller inzetten. Er blijft dan meer tijd over voor contact met de cliënt. De werkdruk vermindert en het plezier neemt toe. En het geeft zelfvertrouwen.”

Digistarters

“We maken steeds meer gebruik van digitale middelen”, vervolgt Rianne. “Corona heeft dat proces versneld.” Uit landelijk onderzoek blijkt dat tien tot twintig procent van de zorgmedewerkers een digitale starter is. “Als de basisvaardigheden, zoals rapporteren en informatie vinden niet aanwezig zijn, kost dat veel tijd. Wanneer je gaat werken aan je digitale vaardigheden, zul je er snel de voordelen van inzien.”

"Digitale vaardigheden vergroten het werkplezier"

Spreekuur

Een van de digicoaches is Dianne Sleegers. Zij werkt op de afdeling Informatisering & Automatisering. “Maar de meeste digicoaches zijn zorgmedewerkers. Zij weten daarom precies waar mensen tegenaan lopen.” Dianne en haar collega’s zijn bereikbaar op afspraak en tijdens vaste inloopspreekuren. Ook telefonisch bieden ze hulp. Digicoaches helpen medewerkers helder te krijgen waar ze aan willen werken. Dianne verwijst naar trainingen, instructies en andere leermiddelen. “Het is het beste om steeds met dezelfde coach contact te hebben. Je bouwt dan een band op. Zeker voor collega’s die het spannend vinden, is dat belangrijk.”

Voor elk niveau

Volgens Dianne is het een vooroordeel dat alleen oudere medewerkers hulp nodig hebben. “Jonge collega’s hebben wel een smartphone, maar vinden het werken met een iPad misschien moeilijk.” Dianne benadrukt dat geen enkele vraag gek is. “We zijn er om iedereen te helpen, op welk niveau dan ook.” Dat hoeft niet werkgerelateerd te zijn. Medewerkers mogen gerust vragen hoe ze internetbankieren, Facebook gebruiken of een vakantie boeken. “Dat is niet alleen voor henzelf handig, ze kunnen hun opgedane kennis ook gebruiken om cliënten te helpen.”

Meer tijd voor de cliënt

Van digistarter naar digivaardig. Carintreggeland wil graag de digitale vaardigheden van medewerkers vergroten. Met als doel het werk makkelijker maken én meer tijd voor de cliënt.

Achttien digicoaches helpen met vragen als ‘hoe werkt mijn iPad’ en ‘hoe kan ik bestanden uploaden’. De werkefficiëntie en de zorgkwaliteit verbeteren namelijk als medewerkers digitaal vaardig zijn, legt projectleider Rianne Teunis uit. “We kunnen zorgtechnologie beter en sneller inzetten. Er blijft dan meer tijd over voor contact met de cliënt. De werkdruk vermindert en het plezier neemt toe. En het geeft zelfvertrouwen.”

Digistarters

“We maken steeds meer gebruik van digitale middelen”, vervolgt Rianne. “Corona heeft dat proces versneld.” Uit landelijk onderzoek blijkt dat tien tot twintig procent van de zorgmedewerkers een digitale starter is. “Als de basisvaardigheden, zoals rapporteren en informatie vinden niet aanwezig zijn, kost dat veel tijd. Wanneer je gaat werken aan je digitale vaardigheden, zul je er snel de voordelen van inzien.”

Spreekuur

Een van de digicoaches is Dianne Sleegers. Zij werkt op de afdeling Informatisering & Automatisering. “Maar de meeste digicoaches zijn zorgmedewerkers. Zij weten daarom precies waar mensen tegenaan lopen.” Dianne en haar collega’s zijn bereikbaar op afspraak en tijdens vaste inloopspreekuren. Ook telefonisch bieden ze hulp. Digicoaches helpen medewerkers helder te krijgen waar ze aan willen werken. Dianne verwijst naar trainingen, instructies en andere leermiddelen. “Het is het beste om steeds met dezelfde coach contact te hebben. Je bouwt dan een band op. Zeker voor collega’s die het spannend vinden, is dat belangrijk.”

Voor elk niveau

Volgens Dianne is het een vooroordeel dat alleen oudere medewerkers hulp nodig hebben. “Jonge collega’s hebben wel een smartphone, maar vinden het werken met een iPad misschien moeilijk.” Dianne benadrukt dat geen enkele vraag gek is. “We zijn er om iedereen te helpen, op welk niveau dan ook.” Dat hoeft niet werkgerelateerd te zijn. Medewerkers mogen gerust vragen hoe ze internetbankieren, Facebook gebruiken of een vakantie boeken. “Dat is niet alleen voor henzelf handig, ze kunnen hun opgedane kennis ook gebruiken om cliënten te helpen.”

Benieuwd naar de eerste ervaringen? Digicoach Hans vertelt.

Hans Bruning is in september begonnen als digicoach. “We konden de eerste vier weken nog naar de mensen toe, daarna werden regels aangescherpt. Telefonische inbelspreekuren werden opgestart en we kregen vragen binnen via de mail of via MS Teams.” Hans merkt dat er vooral algemene vragen van medewerkers komen, zoals ‘hoe werkt deze app?’ of ‘hoe werkt eigenlijk de iPad?’. “Inmiddels zijn we twee maanden bezig. Ik merk dat medewerkers positief zijn over de coaches en ook over doorverwijzingen die we doen naar bijvoorbeeld het platform JEP. Er is echt behoefte aan ondersteuning.” Om ruchtbaarheid te geven aan het project ‘digistarten naar digivaardig’ zijn flyers en kaarten uitgedeeld. Inmiddels weten steeds meer mensen Hans en zijn collega-coaches te vinden. “Binnen mijn cirkel zijn er iedere week wel vijf of zes mensen met een vraag.”

Bijspijkeren via

Leerplein

Dit voorjaar is Carintreggeland gestart met het Leerplein. Een digitale leeromgeving waar medewerkers trainingen en e-learnings kunnen volgen. Van vakgerichte kennis over hygiëne tot bredere thema’s als ‘hoe ga ik om met stress’. “Door jezelf te ontwikkelen, vergroot je je vaardigheden. Dit is ook van invloed op de kwaliteit van de zorg. Het Leerplein werd tijdens de coronacrisis al veel gebruikt”, vertelt praktijkopleider Jeannette van der Ent. Naast de persoonlijke leerpaden die al zijn ingevuld, zijn medewerkers vrij om zich in andere onderwerpen te verdiepen. “Dat stimuleren we juist.” Benieuwd naar de eerste ervaringen van onze medewerkers?

Deel dit artikel