Hulp op afstand met beeldbellen

Tijdens de coronacrisis werd beeldbellen voor velen dagelijkse kost. Pascal en Nathalie zijn er al langer aan gewend. Zij krijgen van Carintreggeland al een jaar ondersteuning op afstand.

Via een WhatsAppbericht laten Pascal Havekes (44) en Nathalie Heuver (36) aan hun thuisbegeleider weten dat ze wel wat hulp kunnen gebruiken. Als het kan verschijnt Annet Langeler, thuisbegeleider en beeldcoach bij Carintreggeland, een uur later al op hun beeldscherm. Ideaal voor het gezin uit Nijverdal. Die snelle hulp is soms meer dan welkom. “We hebben twee dochters, Amy van 15 heeft ADHD en autisme, Esmay van 13 heeft ADD. Op dit moment gaat het redelijk goed, maar er zijn ook mindere periodes.”

Handvaten

Driftbuien komen bij Amy en Esmay regelmatig voor en onverwachte situaties zorgen voor grote onrust. Pascal: “We kunnen niet zomaar zeggen ‘we gaan nu naar opa en oma’. Dat moeten ze van tevoren weten. Van Carintreggeland krijgen we op zo’n moment handvaten.” Al een jaar of vier biedt Carintreggeland hulp, sinds een jaar gebeurt dat ook via beeldbellen. In een crisissituatie kan dat heel snel, maar normaal gesproken zijn de begeleidingsmomenten gepland. “In het begin waren we sceptisch, maar we raakten snel enthousiast”, vertelt Nathalie. “Het is bijna alsof Annet bij ons op de bank zit.”

Planbord

Thuisbegeleider Annet geeft online advies, bijvoorbeeld dat ze beter met hun dochters in gesprek kunnen gaan als ze na een driftbui weer zijn afgekoeld. “Inmiddels hebben ze de leeftijd dat ze ook willen meebepalen. Annet legt ons uit hoe we daarmee om moeten gaan.” Een planbord maken was één van de tips. “Dat hangt bij ons in de keuken”, vertelt Nathalie. “Daar staan zaken op als ‘de hond uitlaten’ of ‘deur op slot doen’, maar ook ‘eten en drinken’. Als die dingen niet op het bord staan, worden ze ook echt niet gedaan.”

Frisse blik

Pascal: “Wij hebben zelf al zoveel geprobeerd, dan is het goed om oplossingen te krijgen van iemand anders. Het is af en toe echt heel complex. Nu hoeven we ‘het scherm maar aan te slingeren’ en we krijgen begeleiding. We zijn er heel blij mee.”

"Het is net alsof Annet bij ons op de bank zit"

Groep beeldbellers

gegroeid

Een jaar geleden startte Carintreggeland met de pilot beeldzorg als aanvulling op de huisbezoeken. Twaalf thuisbegeleiders hielpen 25 cliënten door middel van videogesprekken via smartphone of tablet. Beeldbellen is geschikt voor een grote doelgroep. Waar de één wekelijks een gesprek heeft, is dat bij de ander één keer per maand. “Het is heel succesvol, vooral als er al een vertrouwensband met de cliënt is. Die cliënt houdt namelijk de regie”, vertelt Annet Langeler. De pilot sloeg aan en is door de coronacrisis versneld uitgerold. Inmiddels maken 103 thuisbegeleiders en 159 cliënten gebruik van beeldbellen.

Deel dit artikel