Het draait om het verhaal van de cliënt

Luisteren naar het verhaal en de wensen van cliënten. Dat is de inzet van het in maart gehouden Carintreggeland Café. De verzamelde informatie wordt gebruikt voor het schrijven van toekomstig beleid.

Terugblikken, vooruitkijken en vooral veel ervaringen met elkaar delen. Carintreggeland gebruikt het Carintreggeland Café als pitstop in haar reis met als eindbestemming een tevreden cliënt. Even stilstaan. Liggen we op koers? Hebben we ons doel nog goed voor ogen? En wat zijn de ervaringen van cliënten?

Complimenten

Tijdens vier verschillende sessies is met cliënten gesproken hoe zij aankijken tegen de zorg van nu en hoe ze verwachten dat cliënten in de toekomst zorg willen ontvangen. Er werden allereerst veel complimenten uitgedeeld; cliënten vinden de huidige zorg goed en professioneel. Ze benadrukken het belang van warme aandacht. Vervolgens is gesproken over wat een leven waardevol maakt. Een cliënt: “Wanneer je elkaar helpt en voor elkaar zorgt.” Mensen wonen het liefst thuis in hun eigen vertrouwde omgeving, met hun eigen partner. Maar als dat niet meer lukt, als er ondersteuning nodig is van anderen, dan is het heel fijn dat mensen helpen en warmte bieden. Familie, vrienden, buren en het verzorgend personeel. “Dat vinden we erg belangrijk.”

Kleine dingen

Een dame geeft aan: “Het zijn de kleine dingen die het leven mooi en waardevol maken.” Haar partner vult aan dat hij het erg waardeert als er oprecht interesse is. Vrij vertaald is een waardevol leven voor veel ouderen een leven waarin ze aandacht krijgen. En voelen zich gelukkig als: ‘ze samen met iemand in de tuin kunnen zitten’, ‘in de rolstoel een ijsje kunnen halen of de eendjes kunnen voeren’ of ‘er eventjes tussenuit kunnen met een vrijwilliger, mantelzorger of medewerker.’

Carintreggeland

Café

We, Carintreggeland, zijn op weg in een reis. Een reis waarin we onze missie en visie vertalen naar strategie en ambities. Tijdens de reis maken we tussenstops om te bezinnen. Daarvoor is er halfjaarlijks een Carintreggeland Café. “We gaan enthousiast met elkaar in gesprek, delen ervaringen en kijken samen waar we op dat moment staan. We kijken waar we vandaan zijn gekomen en of we nog op koers zitten. Zo kunnen we reageren op veranderende omstandigheden in het landschap van de zorg en blijven we flexibel.”

Warme aandacht

Naast aandacht worden mensen blij van gezelligheid, saamhorig­heid, keuzemogelijk­heden hebben, gehoord worden, huiselijke kamers, gezamenlijk eten, zelfvertrouwen krijgen door zorg of therapie, duidelijk uitleg krijgen, overdag een doel hebben. Daarnaast benadrukken de aanwezigen dat ze graag vaste gezichten zien. “Dat zegt niets over de professionaliteit van de tijdelijke medewerker. Het heeft ermee te maken dat zorgverleners cliënten eerst écht moet leren kennen, willen ze zorg kunnen geven die aansluit op de wens van de cliënt.” In de zaal klinken geluiden van herkenning.

Individu

Een aanwezige adviseert Carintreggeland om zich goed voor te gaan bereiden op de opname van meer mensen met een migratie-achtergrond. “Want de verwachting is dat mensen die geen Nederlandse roots hebben steeds meer gebruik zullen gaan maken van verpleeghuiszorg”.

Zorgtechnologie

Bij de discussie over zorgtechnologie ging het ook om warme aandacht. Cliënten vinden het mooi dat zorgtechnologie bestaat. Maar ze zien ook een risico: het ontbreken van menselijk contact. “Technologie is een aanvulling op de zorg. Het kan de kwaliteit omhoog brengen en kan ervoor zorgen dat mensen zichzelf makkelijker kunnen redden. Het persoonlijk contact moet wel blijven”. De aanwezigen zien wel duidelijk de meerwaarde van zorgtechnologie. Het kan ervoor zorgen dat je langer thuis kunt blijven wonen.

Gemoedelijk

Een echtpaar uit het Gooi liet weten dat ze, samen met hun dochter, speciaal naar Twente zijn verhuisd vanwege de gemoedelijke, warme aandacht die ze bij Carintreggeland krijgen. Ze deden vooraf gedegen en uitgebreid onderzoek naar hun toekomstige woonplek.

Positief en waardevol

Jeroen Kleinjan, voorzitter Raad van Bestuur, is blij met de positieve en waardevolle inbreng van cliënten. “Cliënten zien dat we hard werken om hen te ondersteunen in een waardevol leven. En dat wordt erg gewaardeerd. Veel zaken die benoemd zijn, doen wel al. Dat is fijn. Er waren ook goede tips en leerpunten. En daar doen we het voor. Daar gaan we mee aan de slag.”

Inspirerende

infomarkt

Naast de verschillende bijeenkomsten was er een drukbezochte en inspirerende informatiemarkt. Bezoekers maakten kennis met verschillende innovaties zoals digitale geheugenspellen, zorgtechnologie en het fietslabyrint. Onderling werden veel tips en informatie uitgewisseld.

Deel dit artikel